Onze klant op het podium: Sikkens

Project: Najaarscampagne ‘van concertzaal tot de keuken thuis’

Sikkens creëert gedurende het jaar extreem goede campagnes, voor extreem goede verf. Deze keer stond de extreem reinigbare muurverf Alpha Rezisto centraal. We vragen Marcia Snijder, Senior Brand Manager Sikkens, naar de ins and outs en haar afwegingen als Senior Brand Manager bij het opzetten van zo’n grote campagne.

 

Jullie maken al jaren campagnes in het voorjaar en najaar met de slogan ‘Van… tot…’ met mooie historische referenties als Rembrandt en de molens van Kinderdijk. Hoe komen die campagnes tot stand?

Wij werken voor de campagnes intensief samen met Global en ons hoofdkantoor in Amsterdam. Samen met een team uit de verschillende landen zetten wij de nieuwe campagne op. De afgelopen jaren staan de campagnes in het teken van Extreme Painting.
In de campagne worden schilders getoond in de exterme omstandigheden die ze soms moeten trotseren. Deze projecten vragen om extreme kwaliteitsproducten. Als Sikkens in deze extreme omstandigheden werkt, dan werkt het overal (‘Van concertzaal tot de keuken thuis’). 
Als de campagne in brede kaders staat, is het aan de landen om de campagne lokaal te maken. Hier spelen productintroducties, seizoenen en lokaal beeldmateriaal een grote rol.
In het voorjaar geven we aandacht aan de buitenlakken omdat dan het seizoen van de projecten buiten weer begint. Dit voorjaar stonden onze extreem weerbestendige buitenlakken, Rubbol SB en Rubbol XD centraal. Waarbij we gebruik konden maken van de prachtige Molens op de Kinderdijk. In de najaarscampagne is de hero de Alpha Rezisto Mat als extreem reinigbare muurverf. Zo spelen we meteen in op het binnenseizoen. We hebben in Nederland een heel groot voordeel in het lokaal maken van deze campagnes. Nederland is namelijk een erg mooi land en hebben prachtige gebouwen zoals Rijksmuseum en Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam waar we mee samenwerken.

Wanneer is een campagne voor jou geslaagd?

Voor ons is het allerbelangrijkste dat de vakschilder en de consument thuis zelf ervaren wat de kwaliteit van Sikkens is. Dus wij zijn het meest tevreden en blij als onze doelgroep zelf de meerwaarde van Sikkens verf ervaart. Dat hij ziet dat we ons aan onze beloftes houden en wij hoogstaande, kwalitatieve producten en diensten leveren.

Wat was voor jou in 2018 een hoogtepunt als Senior Brand Manager?

Dat was toch wel de dag waarop we al volop in de voorjaarscampagne zaten en we onze buiten actie gingen uitvoeren. Van Groningen tot Maastricht was iedereen van Sales en Marketing en andere afdelingen van kantoor in beweging om de vakschilder tijdens zijn project buiten ‘extreme bescherming’ te bieden. Als promotie van de extreem beschermende buitenlakken Rubbol SB en Rubbol XD deelden wij diverse petjes en veiligheidshesjes uit. Met als bonus een lekker Tony Chocolonely chocoladereep. Die is namelijk extreem lekker. De sfeer die dag was super! De samenwerking vooraf en tijdens de uitvoer van het project liep gesmeerd en alle reacties die we kregen waren echt positieve opstekers. Super om zo met zijn allen samen te werken en dichtbij de vakschilder te komen.

Wat is voor jullie belangrijk bij het succesvol lokaal uitrollen van deze campagnes?

Dat we samenwerken met een bureau als AVM Moment Design. Mag ik even een momentje nemen om jullie service te onderstrepen? Het is namelijk heel erg prettig om met een bureau samen te werken dat alles begrijpt en weet hoe het Sikkens merk in elkaar steekt. Na onze briefing kunnen jullie altijd meteen aan de slag met onze promotiematerialen. Daarnaast komen jullie met nieuwe ideeën en nemen jullie initiatieven om de campagne lokaal te laten slagen. Jullie werken snel en denken mee. Super fijn om zo samen te werken.

Zijn er nog ‘spannende’ ontwikkelingen voor Sikkens, waar je al iets over kan en wilt vertellen?

We hebben zoveel innovaties, nieuwe tools en productie introducties in de planning staan. Helaas kan ik er nu nog niets over zeggen. Maar wij zullen wij iedereen in 2019 opnieuw verrassen. Let maar op!