Salone del Mobile met AkzoNobel
Salone del Mobile met AkzoNobel

Helen van Gent AkzoNobel

Onze klant op het podium: Heleen van Gent, AkzoNobel

Salone del Mobile met AkzoNobel – Zien verven is doen verven

Tijdens onze bezoek aan Milaan, Salone del Mobile ontmoetten wij ook onze klant AkzoNobel. Wij spraken Heleen van Gent, Creative Director Global Aesthetic Center achteraf nog even over het hoe en waarom van hun bezoek aan deze mega grote interieur en design beurs. Salone del Mobile als bron van inspiratie, ook voor deze trend-en kleurgigant!

Salone del Mobile

Waar ben je als Creative Director verantwoordelijk voor? En kan je jouw passies en ambities in je werk kwijt?

Het Global Aesthetic Center en ik zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van de AkzoNobel verfkleuren op zo’n manier dat mensen geïnspireerd worden en daarna makkelijk kunnen kiezen uit het aanbod, dit allemaal op een aanstekelijke en aantrekkelijke manier. “Zien verven is doen verven”.

We kwamen jou en je team tegen in Milaan tijdens Salone del Mobile? Wat brengt jullie daar?

Wij willen natuurlijk weten wat er op interieur gebied gebeurd, wat er gaat gebeuren en hoe dat de interieurs van onze consumenten zal beïnvloeden. Daar moeten wij op inspelen met onze toekomstige collecties.

Wat was daar het opvallendst? Waardoor was je het meest geïnspireerd of verrast?

Er was veel kleur, mooi gecombineerd met nieuwe materialen, veel dessin, tegels. Optimisme en luchtigheid.

Salone del Mobile

Weer terug in het Aesthetic Center. Wat doen jullie met de opgedane kennis?

Wij maken kleurcollecties voor onze 80 landen waar we verf verkopen, we verwerken het kleurgevoel wat we in Milaan zien in deze collecties, daarnaast fotograferen we erg veel “room sets” om te laten zien, hoe kleur-door-verf je interieur kan veranderen, mooier, interessanter, intiemer, vrolijker kan maken, daarvoor gebruiken we deze inspiratie ook. Grafische ideeën voor onze brochures komen hier ook vandaan.

Hoe bepalen jullie trends, hoe ver kijken jullie vooruit? En in hoeverre spelen sociale media hierin een rol?

Eens per jaar hebben we een trend brainstorm met ontwerpers van over de hele wereld om te bespreken wat onze manier van leven zal beïnvloeden in de komende jaren, en hoe de wereld eruit zal zien. Wat zullen de woonbehoeften zijn van onze consument. Wat voor kleuren horen daarbij. We bepalen een kleur van het jaar, de kleur die centraal staat in de 4 kleurpaletten die we rondom het jaarlijkse thema ontwerpen. De uitkomst publiceren we in “ColourFutures”, we maken een mooi boek, consumenten brochures, veel inspiratie video’s, how-to video’s etc. Natuurlijk speelt social media een belangrijke rol, het speelt ook een belangrijke rol in de levens van onze consumenten. Uiteindelijk zijn we allemaal consument 😉

Salone del Mobile

Zijn er nog meer beurzen waar je een bezoek aan gaat brengen? En waarom?

We gaan ook naar veel trend presentaties, MAISON & OBJET in Parijs, soms Stockholm en ik reis veel, waardoor ik in verschillende steden over de hele wereld in staat ben om de (design) sfeer te proeven, dat helpt.

Wat is nu een project waar je naar uitkijkt?

Het afmaken en opstarten van het nieuwe ColourFutures werk, om met de opgedane kennis van Milaan aan de slag te gaan ;-).