AkzoNobel Sikkens Signature
AkzoNobel Sikkens Signature

Rachelle den Hartog AkzoNobel Duurzaamheid

Onze klant op het podium: Rachelle den Hartog over duurzaamheid, AkzoNobel

Project: Duurzaamheidscampagne – Sikkens Signature

 

Duurzaamheid is het buzz-woord, en gonst in alles door. En met een reden: we moeten goed nadenken over hoe wij in ons streven naar meer en beter, de juiste balans kunnen vinden waarin wij onze planeet behouden. Ook AkzoNobel is zich hier al decennia bewust van en zet innovatie in voor duurzaamheid. Alle projecten op een rij, werd een helder duurzaam verhaal. Rachelle den Hartog, junior Brand Manager Trade binnen AkzoNobel, ligt Sikkens Signature toe.

Salone del Mobile

Wat is jouw functie binnen AkzoNobel, en wat houdt dit in?

Ik werk als junior Brand Manager Trade binnen AkzoNobel en houd mij met name met het verfmerk Sikkens bezig. Het grootste merk onder Trade: verf voor vakschilders. De afgelopen tijd heb ik met name gewerkt aan een aantal grote projecten als ColourFutures (kleurentrends voor de zakelijke markt), de Rijkskleurenkaart en Sustainability. In mijn pakket zit ook de zogenoemde Large Scale Outlets (LSO), grote bouwmarkten en de consumentencommunicatie daaromheen.

Wat zijn binnen deze functie de grootste uitdagingen? Wat maakt het werk voor jou leuk?

In mijn functie heb ik heel veel uitdagingen. Een van de grootste is dat de verfmarkt niet verder groeit. Verder lopen er binnen AkzoNobel altijd veel projecten die allemaal veel aandacht behoeven. Er lopen veel concepten, plannen en strategieën tegelijk. Dit is de uitdaging, maar tevens het allerleukste. Iedere dag is anders. De ene week ben ik on route met Sikkens on Tour langs alle Sikkens Centra, de andere dag overleg ik met technische adviseurs over de duurzaamheidsvraagstukken of maken we foto’s in het Rijksmuseum. Van praktisch tot strategisch, dat is wat mijn werk uitdagend en leuk maakt.

Jullie werken als organisatie al decennia aan duurzaamheid, wat is jullie visie binnen AkzoNobel hierop?

De visie is om in 2050 CO₂-neutraal te zijn. Dat is een heldere doelstelling die we aanvliegen langs 6 pijlers waarbij we ons richten op kwaliteit, langdurige bescherming, minder onderhoud, maar ook op gezondheid en welzijn en het verminderen van afval. Deze doelstelling past ook bij AkzoNobel en Sikkens als bedrijf dat zich altijd op de toekomst heeft gericht en innovatie doorvoert in onze productontwikkeling en bedrijfsvoering. Het is dus zeker niet een nieuwe klok die slaat binnen AkzoNobel, maar een onderdeel van onze DNA en nu met alle duurzaamheidsvraagstukken heel relevant.

Duurzaamheid is in onze ogen ook kwaliteit en daar steken wij veel energie in.

Waarom verdient het juist nu extra aandacht? En hoe geven jullie hier vorm aan?

Zoals gezegd, duurzaamheid speelt al heel lang een belangrijke rol binnen de organisatie en we hebben niet voor niets jaren genoteerd gestaan in de top van de wereldwijde Dow Jones Sustainability Index. We hebben ook altijd het Planet Possible principe gehanteerd op onze verf en communiceerden die in het klein. Duurzaamheid is in onze ogen ook kwaliteit en daar steken wij veel energie in. De tijd was er naar om dit helder intern en naar de markt toe te communiceren. Om duidelijk voor ogen te krijgen wat we eigenlijk al allemaal doen in het belang van duurzaamheid en om ons te realiseren wat er nog moet gebeuren om de (lange termijn) doelstellingen te halen.

De juiste communicatie en visualisatie moeten een complex, abstract onderwerp zichtbaar maken.

Wanneer is dit project voor jullie geslaagd?

Het is geslaagd, als in de hele keten van de bedrijfsvoering duurzaamheid op 1 staat, zonder een concessie te doen aan kwaliteit. Zo wordt er nu vaak in onze branche geverfd met lijnzaadverf. Dat is in basis een duurzame oplossing. Echter deze verf vraagt iedere twee jaar onderhoud. Wij kijken naar het resultaat op lange termijn en steken in op duurzame verf die van zulke hoge kwaliteit is dat hij 10 jaar mee gaat. Minder onderhoud, is minder verf, is minder afval, is minder CO2 uitstoot. Wat op de lange termijn simpelweg minder schadelijk is voor mens en milieu. Dit vraagt een andere denkwijze en wij lichten dit graag toe.

Welke rol speelt communicatie en visualisatie hierin?

CO2 is lastig te visualiseren, net zoals het begrip duurzaamheid heel abstract kan zijn. Welke onderwerpen pak je aan? Wat is de invloed van bepaalde keuze? Wat betekent circulair werken en hoe meet je de resultaten op je ingezette acties en gemaakte keuzes? De juiste communicatie en visualisatie moeten een complex, abstract onderwerp zichtbaar maken. En onze lange termijn visie over de hele keten moeten weergeven.

Onze duurzame relatie met AVM Moment Design, maakt dat wij dit nu goed weten neer te zetten. We hebben met jullie korte lijnen, de communicatie is helder en jullie leveren kwaliteit. Jullie konden het juiste concept neerleggen en de uitvoering secure tot een goed product brengen. Door de visualisatie werd het verhaal helder en het gaf mij de helicopterview die ik nodig had om de juiste keuzes te maken. Het prettigste is dat dit rust gaf. Daarbij komt, dat wij met behulp van de presentatie nu de markt kunnen meenemen in onze doelstellingen. Wij zetten nu de historische Sikkens handtekening in een vernieuwde Sikkens Signature met iedereen die kiest voor Sikkens. Het is dé duurzame handtekening onder onze samenwerkingen en de gezamenlijke verantwoording om te staan voor een duurzame samenleving. Iedereen die voor Sikkens kiest, kiest verantwoord. Fijn om dit nu duidelijk te kunnen onderbouwen.

Waar kijk je in de komende periode naar uit?

Om er nu ook echt mee aan de slag te gaan, en iedereen te laten zien wat wij doen en bijdragen aan een duurzame samenleving. Om te kijken wat de reacties zijn die wij erop gaan krijgen. En hoe wij als organisatie ons verder zullen ontwikkelen om de 2050 doelstelling te halen. Met duurzaamheid optimalisatie ben je nooit klaar, het kan altijd beter; het is een continu proces. Dat is toch uitdagend?!