Headless CMS
Headless CMS

Headless CMS

Gerben Starink, ontwikkelaar AVM Moment Design

Wij presenteren jullie een headless CMS. Een watte? Een headless CMS, een van de digitale oplossingen die wij onze klanten kunnen bieden en waarmee wij de afgelopen periode goed mee aan de slag zijn gegaan. Ik hoor jullie al denken: ‘Leuk hoor zo’n headless CMS. Maar wat is het in vredesnaam? En misschien nog wel veel belangrijker: what’s in it for me?.

OK, ik ga het jullie proberen uit te leggen…

Leuk hoor zo’n headless CMS. Maar wat is het?

In een CMS (Customer Management Systeem), bijvoorbeeld Joomla of het bekende WordPress, wordt zowel het design en de content geregeld. De front-end (design) en back-end (content) zitten gezamenlijk in één systeem: handig, robuust en overzichtelijk! Never change a winning team!

Maar stel je nu eens voor dat je dezelfde data ook wilt gebruiken om een super snelle en gebruiksvriendelijke app te ontwikkelen? Of dat je even snel een kleine aanpassing wilt doen aan de front-end? Dan wordt het plots complex. Content en design zijn zo met elkaar vervlochten dat dit heel wat hoofdbrekens kost.

Ta ta ta…en daar komt een headless CMS om de hoek kijken.

Een headless CMS scheidt het design en de content. Een headless CMS heeft maar één taak: content. Het zorgt ervoor dat jij jouw content kunt toevoegen, dat deze content netjes wordt opgeslagen en dat de content op afroep supersnel wordt geserveerd. Dit is mogelijk via een speciale koppeling die we API noemen. Hierdoor ben je geheel vrij om te kiezen op welke platformen de content (in JSON format) wordt geplaatst. In dit CMS legt dus niet meer standaard design standaard aan je voor. De designer, zit op zijn design-stoel en kan aan de front-end de vormgeving volledig op maat voor je in elkaar zetten.

OK, ik geloof dat ik het begrijp. But what’s in it for me?

Content is king en content blijft king.
Dus heb je een website gevuld met de door jouw zorgvuldig ge-edited en ontworpen content, dan kun je deze nu heel eenvoudig delen. Bijvoorbeeld met een andere website of in die supersnelle en gebruiksvriendelijke app die je altijd al wilde maken!

Wat dacht je van snelheid?
Doordat de back-end alleen nog maar jouw content opslaat en serveert (waar het goed in is) en de design aan de front-end in elkaar is gezet (waar het goed in is), is de workload als het ware verdeeld waardoor er veel snelheidswinst is.

Wat dacht je van flexibiliteit en vrijheid?
Jij als marketeer hoeft alleen nog maar een keer de content in te voeren en bent helemaal in control over waar de content wordt getoond. Jij als front-end designer hoeft je bij een aanpassing helemaal niet meer te bemoeien met de back-end. Je blijft werken in een voor jou vertrouwde omgeving. Het een raakt niet in conflict met het ander.

Wat dacht je van een rijkere gebruikerservaring?
Jij als gebruiker hoeft niet meer te wachten op een server response na een interactie. Bijna alle taken worden a la minute aan de front-end kant uitgevoerd en getoond. Lekker snel, lekker handig. Tel uit je winst.

Wat dacht je ervan?
Ben je (nog niet) overtuigd? Of wil je gewoon meer informatie? Ik vertel er graag meer over!

Gerben Starink
Digital Media Dancer
gerben@avm-moment.nl
tel 020 235 7846