De keuze voor een kleur als vast onderdeel van een huisstijl is een belangrijke beslissing. Kleur is een van de meest opvallende uitingen van een corporate identity en
wordt vaak direct gelinkt aan een specifiek bedrijf. Denk aan het oranje van Ziggo, het groen van KPN en het rood van Coca Cola. Een veel gekozen kleur is blauw (KLM, NS, Albert Heijn). Van oudsher staat de kleur blauw voor betrouwbaar, koninklijk en optimistisch.

 

Logo AVM Moment Design
Logo AVM Moment Design

Historie vertaald in Pantone

Met die waarden was het voor ons dan ook de juiste keuze om een kleur uit het blauwe spectrum te kiezen in onze huisstijl. Maar wel een bijzonder blauw. Onze Paul Janse, co-owner en grafische ontwerper, heeft zich laten inspireren door blauw en is uitgekomen op het pigment Ceruleumblauw.

Het is een kleur die niet in de natuur als zodanig voorkomt. Het is een chemische verbinding van kobalt en tin die de Zwitserse apotheker Albrecht Höpfner ontdekte, ergens in het begin van de 19e eeuw. Het pigment werd pas algemeen bekend toen het door de pigmenten handelaar Rowney in Engeland werd geïntroduceerd. Waarna het snel zijn weg vond in de kunstwereld. De Franse impressionisten pasten het al toe. zoals in het werk ‘En bateau’ van Manet (1874), waar je dit pigment terug vindt in de waterpartij.

Deze hemelsblauwe tint (we zetten hoog in), doet hem sterk denken aan onbewolkte luchten in de zomer en vakanties aan de Middellandse Zee. Met deze associatie komt er direct een extra dimensie aan de merk-kleur waarin wij kenbaar maken dat wij houden van ons vak, dat we vaak lachen en genieten en dat wij graag onze creatieve ideeën delen met onze klanten.

Het Ceruleum van AVM Moment Design is door Paul vastgelegd als Pantone 630. Een koele of moeten we zeggen coole blauw, met een vleugje turquoise. Oftewel betrouwbaar, met een vleugje mediterrane wat voor ons betekent: met aandacht voor elkaar en met plezier in de dingen die je doet.

Weten wat kleur voor jouw bedrijf kan doen?

Bel, mail, app, zoom, team, hangout of skype ons… Wij denken uiteraard met veel plezier met je mee en leggen graag samen met jou de basis van jouw huisstijl of maken een doorvertaling naar andere deelmerken of maken een verfrissing van de huidige corporate huisstijl.